Svar: Frugtstænger

1. maj 2007

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sidsel

Det er rigtigt at producenten af Castus frugtpålæg skriver at der ikke er konserveringsmidler og kun naturligt sukker. Så vidt jeg kan finde ud af så udgør kulhydrat 60g pr 100g og det hører således til de meget søde fødevarer.

Derfor synes jeg også at frugtpålæg hører til den del af madpakken, som man ikke skal have for store mængder af og ikke hver dag. Det er vigtigt at barnet ud over dette også får kød og grønt i sin madpakke - det kan hurtig blive for sødt.

Sukker i sig selv indeholder ingen næringsstoffer, og der er heller ikke nævneværdige mængder af vitaminer og mineraler i de sukkerholdige produkter generelt. Det er også derfor man kalder det "tomme kalorier", det vil sige produkter som giver energi, men ingen eller kun lidt vitaminer og mineraler. Det betyder, at for meget af de søde sager optager pladsen fra ...

Annonce

... andre sundere fødevarer. Dermed er der risiko for at børnenes kost som helhed bliver mangelfuld.

Frugtstænger klistrer derudover en del til tænderne og giver derfor grobund for huller, - det hører efter min mening til det mere usunde pålæg som kan bruges en gang imellem, men det skal bruges fornuftigt. Det er efter min mening bedre at give barnet frisk frugt, men igen kan det også være bedre at give barnet en god skive rugbrød og en figenstang end det er at give barnet en skive rugbrød og en fed salami...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Generelt så handler det jo om at give børn en varieret kost og hvis det hos jer er at få lidt 'lækkert' at få en frugtstang en gang imellem, så er det helt okay. Man skal bare sikre sig at barnet ikke får for meget af det søde i løbet af dagen, men også får sit behov for kød, fisk, grønt og frisk frugt dækket.

Håber dette er svar nok:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder