Svar: Frugtstænger
1. maj 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Sidsel
Det er rigtigt at producenten af Castus frugtpålæg skriver at der ikke er konserveringsmidler og kun naturligt sukker. Så vidt jeg kan finde ud af så udgør kulhydrat 60g pr 100g og det hører således til de meget søde fødevarer.
Derfor synes jeg også at frugtpålæg hører til den del af madpakken, som man ikke skal have for store mængder af og ikke hver dag. Det er vigtigt at barnet ud over dette også får kød og grønt i sin madpakke - det kan hurtig blive for sødt.
Sukker i sig selv indeholder ingen næringsstoffer, og der er heller ikke nævneværdige mængder af vitaminer og mineraler i de sukkerholdige produkter generelt. Det er også derfor man kalder det "tomme kalorier", det vil sige produkter som giver energi, men ingen eller kun lidt vitaminer og mineraler. Det betyder, at for meget af de søde sager optager pladsen fra andre sundere fødevarer. Dermed er der risiko for at børnenes kost som helhed bliver mangelfuld.
Frugtstænger klistrer derudover en del til tænderne og giver derfor grobund for huller, - det hører efter min mening til det mere usunde pålæg som kan bruges en gang imellem, men det skal bruges fornuftigt. Det er efter min mening bedre at give barnet frisk frugt, men igen kan det også være bedre at give barnet en god skive rugbrød og en figenstang end det er at give barnet en skive rugbrød og en fed salami...
Generelt så handler det jo om at give børn en varieret kost og hvis det hos jer er at få lidt 'lækkert' at få en frugtstang en gang imellem, så er det helt okay. Man skal bare sikre sig at barnet ikke får for meget af det søde i løbet af dagen, men også får sit behov for kød, fisk, grønt og frisk frugt dækket.
Håber dette er svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske